Clements logo

Functiehuis

Een functiehuis geeft aan welke functies er nodig zijn in een organisatie om al het werk te doen wat er moet gebeuren. Een functiehuis is traditioneel de basis voor functiewaardering, personeelsplanning, loopbaanpaden en ontwikkeling.

Maar een klassiek functiehuis past niet meer in deze tijd van continue en steeds snellere veranderingen. De permanente zoektocht naar wendbaarheid en flexibiliteit stelt andere eisen aan een functiehuis.
usps
Gecertificeerd Partner Bureau Baarda
usps
Meer dan 20 jaar ervaring
usps
12 weken traject
  • usps
    Gecertificeerd Partner Bureau Baarda
  • usps
    We doen het samen
  • usps
    Daarna kun jij het zelf
Clements helpt met frustrerende functioneringsgesprekken en discussies over salaris

Wat is een functiehuis?

Een functiehuis in Model Baarda noemen we de Job Matrix. Dit is een overzicht van alle functies of rollen die er nodig zijn om succesvol te zijn als organisatie, ingedeeld naar de rollen van Model Baarda zodat inzicht ontstaat in wat er van iedere rol gevraagd wordt.

Door de functies of rollen te beschrijven in de 8 niveaus van probleemoplossend vermogen, verschuift de aandacht van taken, bevoegdheden en activiteiten van een functie naar het gedrag wat nodig is om het werk te doen. Dit zet mensen dus niet vast in een functieprofiel, maar geeft ruimte om te doen wat gedaan moet worden om succesvol te zijn. Dat geeft wendbaarheid! En, net zo belangrijk: mensen herkennen zichzelf hierin.
5/5 klanttevredenheid - bekijk reviews

Wat is een functiehuis niet?

In klassieke functiewaardering is het functiehuis gekoppeld aan het salarishuis. De functie die je hebt, bepaalt het salaris. Hier schuilt ook het probleem, want twee mensen met dezelfde functie kunnen hun functie op een heel verschillende manier uitvoeren en daarmee ook een verschillende toegevoegde waarde hebben voor de organisatie. Met Model Baarda kijken we dus naar de functie als het gaat om wat er nodig is om het werk te doen. Maar met de People Matrix (de indeling van iedere medewerker in een rol en leerweg van Model Baarda) bepalen we de toegevoegde waarde van die medewerker. En daar koppelen we dus ook het salaris aan, aan de persoonlijke bijdrage van de medewerker.
Lees meer over salarishuizen
Clements maakt jouw organisatie vitaal

Voorbeeldcase: Het opzetten van een wervingscampagne voor een nieuwe developer

ITSecure is op zoek naar developers. De arbeidsmarkt is nog steeds zeer krap en goede mensen binnenhalen is een hele kunst. Hoe pakt een Expert (voorheen: Vakspecialist) dit aan en hoe zou een Regisseur (was Professional) dit doen?

De Expert
De Expert stelt zichzelf de vraag: “Wat moet ik doen om de juiste kandidaat binnen te halen?”

De Expert weet precies hoe een goede wervingscampagne in elkaar zit en kan deze als de beste inrichten. Ze weet precies welke kanalen te gebruiken, welke teksten aanspreken, wat een passende beloning is, gebaseerd op het salarishuis van ITSecure en de marktomstandigheden. En een goede Expert is ook in staat om heel goed te luisteren naar wat het team waar de nieuwe collega komt te werken nodig heeft om de eerste selectie te doen en de juiste kandidaten voor te leggen aan de inhurende manager.

Maar dat de organisatie slecht scoort op Glassdoor, dat het verloop enorm is, omdat er een onveilige sfeer is, dat managers hun macht misbruiken en hun medewerkers kleineren? Tsja, daar kan de Expert niets aan doen…

De Regisseur
De Regisseur stelt zichzelf de vraag: Hoe worden wij de organisatie die de juiste kandidaten aan zich weet te binden.

De Regisseur is niet in eerste instantie bezig met de wervingscampagne. Zij denkt na over de omstandigheden die maken dat een wervingscampagne succesvol is of niet. Zij spreekt de directie aan op de werksfeer, zij komt met een plan om de interne problemen op te lossen en het imago te verbeteren. En daarna? Ja dan ook met het neerzetten van een wervingscampagne. Maar mogelijk is de Expert daar beter in….

Conclusie Het één is niet beter dan het ander. Maar de Regisseur lost wel een ander, meer complex probleem op en daarmee is de toegevoegde waarde ook groter.

De voordelen van een functiehuis

De Job Matrix geeft inzicht in het werk wat er moet gebeuren én welke Baarda rol daarbij hoort.

Als een organisatie voor elke rol of functie de mensen heeft die het werk uitvoeren op het rolniveau waar deze is ingedeeld in de Job Matrix, dan noemen we dit de vitale organisatie: Je hebt precies in huis wat er nodig is om nu en in de nabije toekomst het werk goed te doen.

Voor de medewerkers geeft de Job Matrix ook aan wie waarvan is. Wat mogen we van elkaar vragen? Waar mogen we elkaar op aanspreken? Daarmee wordt het gesprek met leidinggevenden of binnen een zelfsturend team onderling veel effectiever en veiliger.
De vitale organisatie | Clements
Clements helpt je bedrijf groeien

Een functiehuis opzetten via Model Baarda

De Job matrix stellen we op in een workshop, met een projectgroep met daarin mensen uit het team, leidinggevenden en liefst ook de Ondernemingsraad. Het invoeren van een nieuw systeem voor functiewaardering is immers instemming plichtig.

Vaak beginnen we met de functies uit het functiehandboek, als dat er is, of het organigram. Maar bijna altijd komen er tijdens de workshop nieuwe rollen bij, omdat blijkt dat mensen hun werk op een verschillend niveau uitvoeren of omdat er behoefte is aan een andere manier van uitvoeren omdat de omstandigheden aan het veranderen zijn.

Met de projectgroep delen we alle functies of rollen in door steeds de vraag te stellen: Wat is de aard van het werk? Welk type problemen los je op? Uitvoerend? Praktische dagelijkse problemen? Vaktechnische problemen? Conceptuele problemen?

Met elkaar bepalen we voor iedere functie of rol het type problemen en daarmee de indeling in de Job Matrix. Dit zorgt voor een gedragen Job Matrix of functiehuis. Ook kunnen we hier de salarisschalen van het salarishuis aan koppelen, maar alleen als indicatie. Jouw schaal wordt bepaald door je plek in de People Matrix (jouw eigen niveau) en niet dat van je functie.
Bekijk voorbeeld job matrix

Ontdek meer tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek

Kennismakingsgesprek - Functiehuis
usps
Meer dan 20 jaar ervaring
usps
Gecertificeerd Partner Bureau Baarda
usps
Eerlijk & transparant
Clements

Veelgestelde vragen

Antwoord 1
Antwoord 2
Antwoord 3
Antwoord 4
Antwoord 5

Klanten aan het woord

  • Die flexibiliteit is erg prettig!
    quote links
    Clements heeft Innovatie nul13 op een professionele en pragmatische wijze begeleid bij de implementatie van het Baarda model. Vooraf was het te lopen traject duidelijk omschreven en gedurende het traject konden er -op ons verzoek- ook weer zijpaadjes bewandeld worden en extra vragen gesteld. 

    Het model wordt inzichtelijk gemaakt met veel praktijkvoorbeelden. In korte tijd is de Baarda-terminologie al behoorlijk ingebed in onze organisatie, zijn collega’s enthousiast over de inzet van dit model in onze organisatie en denken we steeds meer vanuit het Baarda-gedachtegoed.
    We zijn er nog niet, het blijft ontwikkelen, maar met de hulp van Clements kunnen we nu op eigen kracht verder.
    quote rechts
    Janine Boekelder Partner bij Innovatie nul13
  • Professionele begeleiding
    quote links
    Clements heeft ons bedrijf op professionele wijze begeleid bij de implementatie van het Baarda Performance Development systeem. Clements is een deskundig adviseur, rustig en vriendelijk. Ook in de toekomst kan hij ons blijven ondersteunen bij deze nieuwe manier van werken. Wat mij betreft een aanrader!
    quote rechts
    Arthur Weesie Directeur Qfact en Bouwmeesters
  • Deskundige en rustige uitleg
    quote links
    Clements, hartelijk dank voor de grote intensieve bijdrage die je hebt geleverd in dit spannende traject! Mede dankzij jouw deskundige, rustige uitleg is de uitrol goed geland.

    Dank, en graag tot ziens,
    quote rechts
    Ivo van Dijk Raad van Bestuur ONVZ
  • Succesvolle implementatie
    quote links
    Clements heeft met zijn kennis, expertise en vriendelijkheid een cruciale rol gespeel bij het succesvol implementeren van Model Baarda en het platform Proodoss dat daarbij ondersteuning biedt. Ook in de toekomst kan hij ons blijven ondersteunen bij deze nieuwe manier van werken.
    Wij kijken dankbaar terug op een fijne samenwerking en zijn klaar voor verdere groei en ontwikkeling!
    quote rechts
    Wendy Lesterhuis Management Team/ HR TriplePro Online Marketing
  • Waardevolle discussies
    quote links
    Clements heeft ons op een hele professionele en aangename wijze begeleid bij de implementatie van het Baarda model gekoppeld aan ons functiehuis, nieuw beloningsbeleid en performance development beleid.

    Hij weet het model op begrijpelijke wijze uit te leggen, vergezeld van sprekende praktijkvoorbeelden. Het is niet altijd eenvoudig om de verschuiving van het oude paradigma naar het nieuwe op een overtuigende manier over te brengen, maar Clements beheerst dit buitengewoon goed.

    Bovendien stimuleert hij waardevolle discussies binnen de groep over deze verschuiving en bevordert hij daarmee aanzienlijk enthousiasme en betrokkenheid. Mede dankzij zijn inzet hebben we bij CCS mooie mijlpalen weten te bereiken en daarmee een goede basis gelegd om een cultuur van continu ontwikkelen, eigenaarschap, samenwerken en wendbaarheid verder te versterken.
    quote rechts
    Marjolijn van der Linden Chief People Officer / CCS
  • Ik beveel Clements zeker aan
    quote links
    Clements heeft 365Werk geholpen met het implementeren van model Baarda. Met een concreet en pragmatisch plan (wat goed bij ons past) en met een mooie mix tussen wat vanuit zijn ervaring werkt maar ook open blijven staan voor maatwerk. Kortom ik beveel Clements zeker aan indien je benieuwd bent naar de mogelijkheden van model Baarda voor jouw organisatie.
    quote rechts
    Wies van 't Slot

Word een wendbare organisatie met
hulp van Clements!

Wil jij als organisatie sterker worden en de intrinsieke motivatie van je medewerkers succesvol inzetten voor het bereiken van je doelen? Dan is Clements jouw rots in de branding! Ik ben een organisatieadviseur met meer dan 20 jaar ervaring en heb een echte passie voor de menselijke factor. Dit betekent dat mijn aanpak altijd persoonlijk is.
Het is immers mijn overtuiging dat de beste resultaten voor klant en organisatie volgen als mensen doen waar zij het beste in zijn, worden uitgedaagd om te ontwikkelen en plezier hebben in wat ze doen. Niet voor niets zijn mijn kernwaarden eerlijkheid, uitdaging en samenwerking. Drinken wij binnenkort een kop koffie?
Clements logo
Menu
Nieuwsbrief

Proodoss | ClementsBureau Baarda | ClementsVan alle mensen thuis | Clements
TriplePro Online Marketing logo
chevron-downquestion-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram