Clements logo

Eerder deze week postte ik op LinkedIn over de inkomensverschillen tussen mannen en vrouwen, wat helaas ook in Nederland nog steeds voorkomt. De hele blog kun je hier lezen. In deze blog wil ik je heel kort meenemen in de oorzaken, maar vooral in een beloningsbeleid waarmee je daadwerkelijk toegevoegde waarde beloont en dus geen ongewenst onderscheid maakt tussen welke groepen dan ook.

De oorzaken

Model Baarda Clements

Er is veel geschreven over de oorzaken van de salarisverschillen tussen mannen en vrouwen. Het CBS berekende dat de echte loonkloof tussen vrouwen en mannen met dezelfde functie 7 % is in de profit-sector en 5% bij de overheid. Veel wordt toegeschreven aan het feit dat veel vrouwen parttime werken. Een ander deel wordt verklaard doordat vrouwen oververtegenwoordigd zijn in sectoren waar minder betaald wordt (zorg, onderwijs, ...). Vrouwen kiezen vaker voor een baan waarin de bijdrage aan de samenleving explicieter is, en gek genoeg wordt daar minder betaald, aldus hoogleraar Yvonne Benschop, hoogleraar bedrijfskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen, in een artikel in de Volkskrant. Daarbij is het in die sectoren beter geregeld om parttime te werken. Hetzelfde artikel haalt ook een Australisch onderzoek aan, waarin wordt aangetoond dat mannen meer gedaan krijgen tijdens een salarisonderhandeling dan vrouwen. Bij mannen wordt het gezien als assertief, bij vrouwen als veeleisend. 

Een andere reden, niet genoemd in het artikel, is vanuit de natuur te verklaren: we zijn argwanend naar het onbekende en overwaarderen onszelf. Dit zorgt ervoor dat de nog steeds overwegend masculine top in organisaties gedrag wat op het eigen gedrag lijkt, beloont en gedrag wat daarvan afwijkt, minder waardeert. Dus het gedrag van de baas kopiëren, loont letterlijk. Het gevolg van individuele salarisonderhandelingen is dat er altijd verschillen ontstaan tussen collega's met vergelijkbaar werk en daarmee ook de onrust en het gedoe wat daarbij hoort. 

Salarisgroei in vaste stappen

Maar hoe moet je dan omgaan met een salarisverhoging? Eerder schreef ik al over het loskoppelen van beoordelen en belonen. De oplossing is eigenlijk heel simpel: kijk naar de toegevoegde waarde. Na jaren van opleiding gaat iemand aan het werk. In de eerste fase is er nog sprake van veel leren en ervaring opdoen. Naarmate dat proces vordert, neemt de waarde van die persoon voor de collega toe, de inzetbaarheid neemt toe, de zelfstandigheid neemt toe, de mate waarin iemand in staat is om zijn of haar kennis in verschillende situaties toe te passen neemt toe. Kortom, de toegevoegde waarde neemt toe. Maar op enig moment ontwikkelt iemand zich niet langer sneller dan de omgeving en de toegevoegde waarde neemt niet langer toe. Sterker nog: als iemand niet bijblijft, dan neemt de toegevoegde waarde af.

Model Baarda Clements

Dit betekent dat iedereen in het begin van diens carrière in een aantal jaar naar de maximale toegevoegde waarde zal groeien, daar een aantal jaren zal blijven en tenslotte zal de toegevoegde waarde weer afnemen als er niets gebeurd. Dan is het ook heel logisch om iemand van een bepaald minimum in een aantal jaren te laten groeien naar een maximum salaris en vervolgens de salarisgroei te laten stoppen. Natuurlijk moet je ook daarna wel blijven compenseren voor de inflatie. Dat is waar collectieve salarisverhogingen voor zijn.

Model Baarda kent 8 rollen en ieder van deze rollen kent een aantal leerwegen, van Junior tot Buitengewoon Volleerd. Ieder van deze leerwegen kent een eigen salarisschaal. In vaste stappen van een vooraf afgesproken percentage groeit iemand door de bijbehorende salarisschaal tot het einde van de schaal bereikt is, of tot het moment dat iemand een stap maakt in de ontwikkeling naar een volgende rol of leerweg. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is én is het salaris direct te koppelen aan iemands toegevoegde waarde en ontwikkeling.

Hoe snel laat je iemand groeien?

De snelheid waarmee iemand door een schaal heen groeit, is een keuze van de organisatie. Model Baarda laat zien dat iemand, afhankelijk van het rol-niveau, in ongeveer 12 jaar op zijn of haar bestemming arriveert, het punt waar de toegevoegde waarde maximaal is, omdat iemand volledig zelfstandig en proactief het type problemen oplost waar hij of zij in de comfortzone is. Sommige organisaties kiezen voor een groei in 12 jaarlijkse stappen. Andere kiezen voor een langere periode door de stapjes wat verder uit te smeren en zo langer perspectief te bieden. Weer andere maken een combinatie waarbij Junior en Medior medewerkers wat sneller groeien en Volleerd en Buitengewoon Volleerd mensen wat kleinere stappen maken. 

Ontdek meer tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek

Plan direct een afspraak via Teams of Zoom of vul onderstaande formulier in en ik neem contact met je op.
Kennismakingsgesprek
Clements

Klanten aan het woord

  • Succesvolle implementatie
    quote links
    Clements heeft met zijn kennis, expertise en vriendelijkheid een cruciale rol gespeel bij het succesvol implementeren van Model Baarda en het platform Proodoss dat daarbij ondersteuning biedt. Ook in de toekomst kan hij ons blijven ondersteunen bij deze nieuwe manier van werken.
    Wij kijken dankbaar terug op een fijne samenwerking en zijn klaar voor verdere groei en ontwikkeling!
    quote rechts
    Wendy Lesterhuis Management Team/ HR TriplePro Online Marketing
  • Waardevolle discussies
    quote links
    Clements heeft ons op een hele professionele en aangename wijze begeleid bij de implementatie van het Baarda model gekoppeld aan ons functiehuis, nieuw beloningsbeleid en performance development beleid.
    Hij weet het model op begrijpelijke wijze uit te leggen, vergezeld van sprekende praktijkvoorbeelden. Het is niet altijd eenvoudig om de verschuiving van het oude paradigma naar het nieuwe op een overtuigende manier over te brengen, maar Clements beheerst dit buitengewoon goed.
    Bovendien stimuleert hij waardevolle discussies binnen de groep over deze verschuiving en bevordert hij daarmee aanzienlijk enthousiasme en betrokkenheid. Mede dankzij zijn inzet hebben we bij CCS mooie mijlpalen weten te bereiken en daarmee een goede basis gelegd om een cultuur van continu ontwikkelen, eigenaarschap, samenwerken en wendbaarheid verder te versterken.
    quote rechts
    Marjolijn van der Linden Chief People Officer / CCS
  • Deskundige en rustige uitleg
    quote links
    Clements, hartelijk dank voor de grote intensieve bijdrage die je hebt geleverd in dit spannende traject! Mede dankzij jouw deskundige, rustige uitleg is de uitrol goed geland.

    Dank, en graag tot ziens,
    quote rechts
    Ivo van Dijk Raad van Bestuur ONVZ
  • Professionele begeleiding
    quote links
    Clements heeft ons bedrijf op professionele wijze begeleid bij de implementatie van het Baarda Performance Development systeem. Clements is een deskundig adviseur, rustig en vriendelijk. Ook in de toekomst kan hij ons blijven ondersteunen bij deze nieuwe manier van werken. Wat mij betreft een aanrader!
    quote rechts
    Arthur Weesie Directeur Qfact en Bouwmeesters
  • Aanbeveling
    quote links
    Clements heeft 365Werk geholpen met het implementeren van model Baarda. Met een concreet en pragmatisch plan (wat goed bij ons past) en met een mooie mix tussen wat vanuit zijn ervaring werkt maar ook open blijven staan voor maatwerk. Kortom ik beveel Clements zeker aan indien je benieuwd bent naar de mogelijkheden van model Baarda voor jouw organisatie.
    quote rechts
    Wies van 't Slot

Word een wendbare organisatie met
hulp van Clements!

Wil jij als organisatie sterker worden en de intrinsieke motivatie van je medewerkers succesvol inzetten voor het bereiken van je doelen? Dan is Clements jouw rots in de branding! Ik ben een organisatieadviseur met meer dan 20 jaar ervaring en heb een echte passie voor de menselijke factor. Dit betekent dat mijn aanpak altijd persoonlijk is.
Het is immers mijn overtuiging dat de beste resultaten voor klant en organisatie volgen als mensen doen waar zij het beste in zijn, worden uitgedaagd om te ontwikkelen en plezier hebben in wat ze doen. Niet voor niets zijn mijn kernwaarden eerlijkheid, uitdaging en samenwerking. Drinken wij binnenkort een kop koffie?
Clements logo
Menu
Nieuwsbrief

Proodoss | ClementsBureau Baarda | ClementsVan alle mensen thuis | Clements
TriplePro Online Marketing logo
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram