Clements logo

Ricardo Semler

Semler is een Braziliaanse zakenman en schrijver die zijn hele organisatie op de kop zette. Niet langer de managers bepaalden de richting, maar de mensen op de werkvloer. Eén van meest opvallende dingen die hij introduceerde, was dat de medewerkers hun eigen salaris mochten bepalen. "Dat kan alleen bij hoger opgeleiden" is een reactie die ik vaak hoor als ik het hier over heb. Maar het gekke is dat Semco een productiebedrijf was met veel laaggeschoolde medewerkers. Hoe dan??

Semler stelt dat er drie voorwaarden zijn:

  1. Je moet weten hoe het met het bedrijf gaat. Maakt het winst? Is er krimp? Kortom, inzicht in de financiële resultaten;
  2. Je hebt inzicht nodig in wat je peers verdienen binnen de organisatie;
  3. Je hebt inzicht nodig in wat je elders kunt verdienen.

Als aan deze voorwaarden is voldaan, dan is volgens Semler 98% van de mensen perfect in staat om zelf te bepalen wat hun salaris moet zijn. Die 98% komt trouwens aardig overeen met de stelling van Rutger Bregman dat de meeste mensen deugen in zijn gelijknamige boek.

Het leuke van de aanpak van Semler is dat mensen er dus echt over na moeten denken over wat hun bijdrage is. En dan vooral relatief, ten opzichte van hun peers. Het mooie van deze benadering: door mensen daarover na te laten denken ontstaat eigenaarschap. 

Kan het ook anders?

Ook in Nederland zijn er organisaties die medewerkers hun eigen salaris laten bepalen. Het kan dus echt. Maar is het de enige manier om van het gedoe over salarissen af te komen? Nee dus...

Wanneer heeft iemand het gevoel dat zijn salaris eerlijk is? Het zal niet verbazen dat dit niet geheel andere criteria zijn dan die Semler hanteerde:

  1. Als het in verhouding staat tot je bijdrage;
  2. Als het vergelijkbaar is met je collega's die het zelfde werk doen;
  3. Als het vergelijkbaar is met wat er in de rest van Nederland betaald wordt voor hetzelfde werk.

Als dat zo is, zo leert Daniel Pink ons in het boek "Drive", dan gaat het niet langer om het salaris, maar om de inhoud van het werk, de mensen met wie we werken en de vrijheid die we daarin krijgen.

Klassieke functiewaardering werkt niet (meer)

De lastigste van deze 3 condities is de eerste want hoe bepaal je nu de waarde van iemands bijdrage? Daar zit ook de lastigheid in de aanpak van Semler. Hoe bespreek je iemands bijdrage in de vorm van toegevoegde waarde? De klassieke manier is door naar de functie te kijken, vandaar de naam functiewaardering. Je telt alle taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden bij elkaar op en hangt er een getal aan. 

Het probleem hierbij is dat veel mensen zich niet herkennen in de functie: "ik doe toch immers ook nog ...". Een direct gevolg van het feit dat het salaris gekoppeld wordt aan de functie en niet aan de persoon.

Niet de functie maar de persoon

Die vraag wordt me vaak gesteld: Kun je de toegevoegde waarde van een persoon bepalen? Ja, dat kan en is zelfs beter als het gaat om een eerlijk salaris. Wat je daarvoor nodig hebt is een taal om over iemands bijdrage te praten. Een taal die begrijpelijk en toegankelijk is. Daarvoor gebruik ik Model Baarda. Hierin wordt de toegevoegde waarde van mensen bepaald aan de hand van het type problemen wat hij of zij oplost. De ervaring leert dat er acht soorten problemen zijn in een organisatie en ieder mens voelt zich het meest senang bij één van die acht typen problemen. 

Het mooie is dat blijkt dat die acht typen problemen ook prima te vertalen zijn in salarisschalen die vergelijkbaar zijn met wat er in de BV Nederland betaald wordt. Eerlijk én transparant.

Ontdek meer tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek

Plan direct een afspraak via Teams of Zoom of vul onderstaande formulier in en ik neem contact met je op.
Kennismakingsgesprek
Clements

Klanten aan het woord

  • Die flexibiliteit is erg prettig!
    quote links
    Clements heeft Innovatie nul13 op een professionele en pragmatische wijze begeleid bij de implementatie van het Baarda model. Vooraf was het te lopen traject duidelijk omschreven en gedurende het traject konden er -op ons verzoek- ook weer zijpaadjes bewandeld worden en extra vragen gesteld. 

    Het model wordt inzichtelijk gemaakt met veel praktijkvoorbeelden. In korte tijd is de Baarda-terminologie al behoorlijk ingebed in onze organisatie, zijn collega’s enthousiast over de inzet van dit model in onze organisatie en denken we steeds meer vanuit het Baarda-gedachtegoed.
    We zijn er nog niet, het blijft ontwikkelen, maar met de hulp van Clements kunnen we nu op eigen kracht verder.
    quote rechts
    Janine Boekelder Partner bij Innovatie nul13
  • Professionele begeleiding
    quote links
    Clements heeft ons bedrijf op professionele wijze begeleid bij de implementatie van het Baarda Performance Development systeem. Clements is een deskundig adviseur, rustig en vriendelijk. Ook in de toekomst kan hij ons blijven ondersteunen bij deze nieuwe manier van werken. Wat mij betreft een aanrader!
    quote rechts
    Arthur Weesie Directeur Qfact en Bouwmeesters
  • Deskundige en rustige uitleg
    quote links
    Clements, hartelijk dank voor de grote intensieve bijdrage die je hebt geleverd in dit spannende traject! Mede dankzij jouw deskundige, rustige uitleg is de uitrol goed geland.

    Dank, en graag tot ziens,
    quote rechts
    Ivo van Dijk Raad van Bestuur ONVZ
  • Succesvolle implementatie
    quote links
    Clements heeft met zijn kennis, expertise en vriendelijkheid een cruciale rol gespeel bij het succesvol implementeren van Model Baarda en het platform Proodoss dat daarbij ondersteuning biedt. Ook in de toekomst kan hij ons blijven ondersteunen bij deze nieuwe manier van werken.
    Wij kijken dankbaar terug op een fijne samenwerking en zijn klaar voor verdere groei en ontwikkeling!
    quote rechts
    Wendy Lesterhuis Management Team/ HR TriplePro Online Marketing
  • Waardevolle discussies
    quote links
    Clements heeft ons op een hele professionele en aangename wijze begeleid bij de implementatie van het Baarda model gekoppeld aan ons functiehuis, nieuw beloningsbeleid en performance development beleid.

    Hij weet het model op begrijpelijke wijze uit te leggen, vergezeld van sprekende praktijkvoorbeelden. Het is niet altijd eenvoudig om de verschuiving van het oude paradigma naar het nieuwe op een overtuigende manier over te brengen, maar Clements beheerst dit buitengewoon goed.

    Bovendien stimuleert hij waardevolle discussies binnen de groep over deze verschuiving en bevordert hij daarmee aanzienlijk enthousiasme en betrokkenheid. Mede dankzij zijn inzet hebben we bij CCS mooie mijlpalen weten te bereiken en daarmee een goede basis gelegd om een cultuur van continu ontwikkelen, eigenaarschap, samenwerken en wendbaarheid verder te versterken.
    quote rechts
    Marjolijn van der Linden Chief People Officer / CCS
  • Ik beveel Clements zeker aan
    quote links
    Clements heeft 365Werk geholpen met het implementeren van model Baarda. Met een concreet en pragmatisch plan (wat goed bij ons past) en met een mooie mix tussen wat vanuit zijn ervaring werkt maar ook open blijven staan voor maatwerk. Kortom ik beveel Clements zeker aan indien je benieuwd bent naar de mogelijkheden van model Baarda voor jouw organisatie.
    quote rechts
    Wies van 't Slot

Word een wendbare organisatie met
hulp van Clements!

Wil jij als organisatie sterker worden en de intrinsieke motivatie van je medewerkers succesvol inzetten voor het bereiken van je doelen? Dan is Clements jouw rots in de branding! Ik ben een organisatieadviseur met meer dan 20 jaar ervaring en heb een echte passie voor de menselijke factor. Dit betekent dat mijn aanpak altijd persoonlijk is.
Het is immers mijn overtuiging dat de beste resultaten voor klant en organisatie volgen als mensen doen waar zij het beste in zijn, worden uitgedaagd om te ontwikkelen en plezier hebben in wat ze doen. Niet voor niets zijn mijn kernwaarden eerlijkheid, uitdaging en samenwerking. Drinken wij binnenkort een kop koffie?
Clements logo
Menu
Nieuwsbrief

Proodoss | ClementsBureau Baarda | ClementsVan alle mensen thuis | Clements
TriplePro Online Marketing logo
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram